Persoonlijk, praktisch en oplossingsgericht – dat is wel een mooie opsomming van mijn manier van leven èn mijn werkwijze. Hermanja Hage-Kok heet ik dus, noem me vooral Hermanja.

Ik geloof in mensen! Ik geloof in het leven. Mijn persoonlijke motto? Dat is: de zin van het leven is het leven zin geven! Actief dus, je moet er wel iets voor doen, want voor niets komt alleen de zon op. Heb ik dan toch een mindere dag dan wissel ik even van motto: het leven heeft geen zin… Positief als ik ben, volgt daar dan wel op: dan kun je er dus mee doen wat je maar wilt. (Dat kan dus ook betekenen dat ik chagrijnig doe tegen mijn man, kinderen of collega’s, want ik ben bepaald geen übermensch!).

2013 Hermanja in Italie

Zin hebben, zin geven: als je zin hebt in de dingen die je doet, ben je veel minder bezig met de zin ervan. Dat vind ik uitermate boeiend. Zinvolheid hangt dus samen met geluk. Als je gelukkig bent dan a) heb je lol en dan doet de zin van het leven er niet zo toe, want waarom zou je je op zo’n heerlijk moment nog afvragen waar het leven op slaat, of b) dan doe je precies dat wat jouw leven zinvol maakt en juist daarom heb je plezier. Ik persoonlijk vind geluk, plezier en zinvolheid in de verbinding met andere mensen, zowel privé als zakelijk. Het is juist daarom dat ik zo van mijn werk hou!

Al 18 jaar ben ik werkzaam als psycholoog. In die rol coach ik mensen om weer vooruit te komen, nadat ze vast zijn gelopen in een probleem waarvoor ze zelf de oplossing niet meer weten. Ik geloof erg in de eigen kracht van mensen, maar ik kan me eraan ergeren dat we zo individualistisch gericht zijn en zoveel nadruk leggen op  zelfstandigheid. Soms kom je er zelf gewoon niet uit. Dat is geen schande, dat is normaal. Alleen weten we dat niet van elkaar, want de vuile was hangen we niet buiten – of zetten we niet op Facebook. Het is mijn missie om ‘gewoon-een-goed-op-weg-help-gesprek’ toegankelijk te maken voor mensen. Lees hierover meer bij missie.

Ik studeerde af aan de Universiteit van Utrecht in twee studierichtingen: klinische psychologie en cross-culturele psychologie. Mijn werk bracht me eerst in oorlogsgebied, letterlijk: ik werkte een jaar lang in Kosovo. Bij thuiskomst werd ik gevraagd om aan de Universiteit Utrecht te komen werken als onderzoeker en docent. Dat deed ik en daarnaast werkte ik als diagnosticus en behandelaar bij een psychologisch adviesbureau in Amersfoort. Vanaf 2004 ben ik werkzaam als therapeut in de regio Amsterdam. Ik verdiepte mijn kennis middels de postdoctorale opleiding tot GZ-psycholoog BIG en werkte bij een GGZ-instelling in Amsterdam, Mentrum (nu Arkin). Ik diagnosticeerde en behandelde kinderen, jongeren en volwassenen. Ook deed ik veel ervaring op in het bijstaan van mensen in absolute nood bij de crisisdienst. Vaak mensen die de zin van het leven absoluut niet meer zagen. Na mijn GZ-opleiding werkte ik in de gespecialiseerde GGZ, waar ik mensen begeleidde met onder meer schizofrenie, manische depressiviteit, autisme, ADHD, PTSS, angst- en dwangstoornissen.

Over studenten en twintigers..  Naast mijn werk bij die GGZ-instelling startte ik mijn eigen praktijk op. Daar zag ik mensen met ‘milde’ psychische klachten, bijvoorbeeld paniek, hyperventilatie, perfectionisme, een negatief zelfbeeld, depressie of extreem uitstelgedrag. Bovenal waren het allemaal gezonde mensen die goed op eigen benen konden staan. Ze liepen alleen aan tegen een mentaal dilemma dat ze zelfstandig niet opgelost kregen. Middels vragen help ik het e.e.a. weer te verhelderen en daaruit volgen al snel oplossingen, al dan niet als gevolg van mijn coaching en advies. Dat werk geeft zoveel voldoening! Ik merkte dat vooral het werken met jongvolwassenen mijn affiniteit heeft; adolescenten, twintigers, en zeker ook de dertigers. Twintigersdilemma, quarterlifecrisis, keuzestress en social media stress eat your heart out, ik tackel ze graag met die groep! Vanuit die spirit besloot ik om de overstap te maken naar de universiteit. Ik werkte jarenlang als studentenpsycholoog aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Gedurende die jaren behaalde ik het diploma voor mijn tweede vervolgopleiding: die tot cognitief gedragstherapeut.

Vrij zijn…. Tenslotte besloot ik mijn dienstverband op te zeggen om met een groep therapeuten, coaches en trainers van allerlei disciplines wat moois op te zetten: Studentrum! Onder die naam bieden wij een integraal begeleidingsaanbod aan: voor lichaam en geest, ter ondersteuning van studie, werk en het persoonlijk leven. Wij geloven dat een mens uit vele delen bestaat en dat voor een goed welzijn, welbevinden op de verschillende onderdelen nodig is. Als iemand bijvoorbeeld voor coaching bij mij komt met faalangst, maar het probleem ligt meer in de praktische vaardigheden, dan stuur ik diegene (uiteraard in overleg!) door naar een training in bijvoorbeeld studie- of presentatievaardigheden. Bij vermoeidheidsklachten werk ik vaak samen met een fysio- of haptotherapeut. Zo tackelen we een aantal problemen dus door ze vanuit meerdere disciplines tegelijkertijd te lijf te gaan. Meer weten over onze aanpak? Lees hier verder.

Kwaliteit & flexibiliteit: dat kunnen we bieden omdat we als zelfstandigen vrij zijn. Daardoor kunnen we veel flexibeler omgaan met de wensen van onze doelgroep. We bieden – waar mogelijk – begeleiding waar, wanneer en op welke werkwijze iemand dat wil. Online bijvoorbeeld, m.b.v. apps, of door tijd te maken in de avonduren.

Mensen van tussen de 18-45 jaar vormen mijn belangrijkste doelgroep. Ik haal veel voldoening uit het op weg helpen van mensen met allerlei vragen. Natuurlijk twintigers met keuzestress, faalangst, depressiviteit, disciplineproblemen of bindingsangst en zeker ook gestreste dertigers die het zwaar hebben met hun tropenjaren (of het gebrek daaraan). Maar eigenlijk bedien ik allerlei mensen met allerlei problemen graag. Ik ben all-round gekwalificeerd, zie mijn werkwijze. Toch mag ik ondertussen wel zeggen dat ik gespecialiseerd ben op een paar gebieden: 1) stress / burnout / paniek, 2) gecompliceerde rouw en 3) levensvragen.

Naast de individuele begeleiding die ik bied, doe ik meer. Ik geef lezingen, bijvoorbeeld over stress en psychische problematiek bij twintigers. Hoewel ik van nature doodsbang ben voor een groep, heb ik toch mijn angst (deels 😉 overwonnen. De hoge mate van chronische stress (45%!) en het forse aantal psychische stoornissen (20%!) onder twintigers vind ik namelijk choquerend en totaal onnodig. Meer bekendheid en gewaarwording hiervan is nodig, juist omdat de oorzaken van die stress vaak goed te voorkomen en te verhelpen zijn – als mensen maar hulp durven vragen. Studentenverenigingen, beleidsmakers en de media vragen me om hierover meer te komen vertellen. In het tv-programma Jong! van BNN over burnout trad ik op als expert. Ik geef workshops en trainingen over hoe je het beste om kunt gaan met stress, paniek, hoge verwachtingen, perfectionisme of juist discipline- en motivatieproblemen.

Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in mijn vak lees ik veel. Daarover schrijf ik onder meer als recensent. Momenteel voor het Tijdschrift voor Coaching, voorheen voor het blad Gedrag & Gezondheid. Natuurlijk blijf ik ook bij door mezelf te scholing. En dat wat ik al geleerd heb mag ik weer overdragen aan de volgende generatie in de supervisie die ik geef aan opleidelingen en collega’s.

Links naar verschillende media waarin ik te zien/horen/lezen was, dat geeft toch het meeste beeld…

– waarderingen op Zorgkaart https://www.zorgkaartnederland.nl/zorgverlener/psycholoog-hage-kok-h-c-b-264128
– 2019: Ik maak fouten dus ik besta! Artikel in MT insights https://www.mt.nl/insights maart 2019 editie 1 jaargang 41 nr 673. Auteur Julia Cornelissen. De editie had de mooie titel: falen is het nieuwe winnen.
– 2018: Minder studenten op kamers. Metro nieuws https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2018/01/vrijheid-blijheid-steeds-minder-studenten-op-kamers (januari).
– 2017: Suicide bij studenten. Folia UvA. https://www.folia.nl/actueel/107262/bij-een-suicidepoging-van-een-student-weet-eigenlijk-niemand-hoe-daarmee-om-te-gaan  (januari)
– 2016: Delen is helen. Een pleidooi voor meer verbinding en kwetsbaarheid in het contact met studenten met psychische problemen. oktober, Handicap en Studie, lezing. Terug te vinden via   http://www.handicap-studie.nl/_images/user/Hermanja%20ggz%20psycholoog%20presentatie%20regiobijeenkomst%2004102016.pdf
– 2016: Faalangst en prestatiedruk: https://www.groene.nl/artikel/als-goed-niet-goed-genoeg-is  in de Groene Amsterdammer
– 2016: Als Blue Monday niet meer overgaat: http://ninaschuyffel.nl/als-blue-monday-niet-meer-overgaat/in de Folia
– 2015: Burn-out bij studenten / Radio 1 Dit is de Dag; http://www.radio1.nl/item/296523-Susan-Lenssinck-raakte-burn-out-als-student.html
– 2015: Fear of Missing Out / Grazia, http://www.elinea.nl/artikel/joy-of-missing-out?t=source&pl=156
– 2014: Eenzaamheid / Parool, http://files.m6.mailplus.nl/user260211/6496/Met%20eenzaamheid%20maak%20je%20geen%20vrienden,%20Parool%2015-12-2014.df.pdf
– 2014: Vol Vertrouwen Studeren / Studentrum: http://youtu.be/ivYfWAmSdb8
– 2012: Carien Kartsten’s boek Omgaan met Burn-out http://www.carienkarsten.nl/omgaan-met-burnout/  quote
– 2012: Jongeren met een Burn-out / TV, Nederland 3, EO, programma ‘Jong’, https://www.npo3.nl/jong/11-04-2012/EO_101181289
– 2012: Falen en Opstaan / AHK Nederlandse Filmacademie, geïnterviewd door studenten https://www.youtube.com/watch?v=ykJy1HUJwUE
– 2009: Parool, M. Damman, artikel “De student een eigenaardige patiënt?”
http://www.studentist.nl/studentist/in-de-media/39-het-parool-de-student-is-een-eigenaardige-patient